top of page
  • Foto van schrijverStijn Deprez

Conflicten in je team: hoe je ze herkent en effectief aanpakt


 

Bij SoulRebels zien we regelmatig teams die worden getroffen door stevige conflicten. Het is pijnlijk om te zien, omdat het zoveel verdriet, ontgoocheling, en kwaadheid creëert. In sommige gevallen leidt dit zelfs tot traumatische ervaringen. Daarnaast heeft het een bijzonder grote impact op de productiviteit van je team; het vreet energie.

Conflicten op het werk blijven vaak niet beperkt tot de werkvloer; je neemt ze mee naar huis, of je dat nu wilt of niet. Tijdig en effectief aanpakken is de boodschap.


Hoe ontstaan conflicten?

Als we kijken naar het ontstaan van conflicten, zien we vaak dat leiders aanvankelijk de ernst ervan onderschatten. Dit gebrek aan actie kan echter de kiem vormen voor grotere conflicten. Niets doen leidt vaak tot verdere escalatie. Heb je momenteel een conflict in je team, kijk dan even in welk stadium het conflict zich bevindt. Elke fase vereist een andere aanpak.


De 9 stadia van conflict*

  1. Irritatie

    • Een conflict begint vaak met kleine irritaties. Een collega die luid telefoneert, altijd te laat komt, of een vervelende gewoonte heeft. Het kan iets kleins zijn, maar als het niet wordt aangepakt, kan het escaleren.

  2. Zoeken van medestanders

    • De irritatie wordt uitgesproken, maar niet tegen de persoon die het betreft. Dit gebeurt vaak in de vorm van klagen bij andere collega's. De persoon in kwestie is zich mogelijk nog niet eens bewust van het probleem. Soms worden er cynische opmerkingen gemaakt of wordt de ander in diskrediet gebracht.

  3. Geen woorden maar daden

    • Er ontstaat een verharding in de relaties. Collega’s besluiten bijvoorbeeld om elkaar niet meer te helpen. Ze zoeken actief naar fouten bij de ander om hun standpunt te rechtvaardigen.

  4. Ontstaan van coalities

    • In deze fase ontstaan er groepen binnen het team. Mensen zien de situatie zwart-wit: "Wat wij doen is goed, wat zij doen is slecht." Dit polariseert de verhoudingen verder.

  5. Vuil spel

    • Het conflict wordt persoonlijker. Het draait nu niet meer om de inhoud, maar om gezichtsverlies te voorkomen. Mensen doen er alles aan om te winnen en de ander in diskrediet te brengen.

  6. Dreigementen

    • De stress loopt hoog op. Het is nu een kwestie van winnen of verliezen, en alle middelen worden ingezet om het conflict te beslechten.

  7. Aanval

    • In deze fase is er geen hoop meer op herstel of een compromis. Het conflict wordt hard gespeeld en er kan zelfs sprake zijn van sabotage.

  8. Vernietiging van de tegenpartij

    • Het doel is nu om de ander volledig te verslaan of te elimineren, zowel figuurlijk als soms zelfs letterlijk.

  9. Samen de afgrond in

    • Beide partijen verliezen. Het conflict escaleert tot een punt waar het hele team of project dreigt in te storten.


Hoe ga je hier als leider mee om?

Het escalatiepad is duidelijk. Niets doen betekent dat de volgende stap richting escalatie snel wordt gezet. De stap naar herstel is vaak moeilijker en vraagt een grotere inspanning. Hoe langer je wacht, hoe groter en moeilijker deze inspanning zal zijn.


In de eerste drie fasen (1-3) is er nog sprake van een win-winsituatie. Hier kun je het conflict constructief oplossen, vaak met hulp van een collega die de moed heeft om de ander aan te spreken, of een leider die het gesprek faciliteert.


In de fasen 4-6 is externe hulp nodig. Wacht hier niet te lang mee, want niets doen voedt verdere escalatie. Een moderator of mediator is hier vaak noodzakelijk. Soms kan het conflict nog hersteld worden, maar in andere gevallen moeten er radicale beslissingen worden genomen.


In de laatste drie fasen (7-9) moet de leider of een externe procesbegeleider de leiding nemen. Gesprekken zijn hier meestal niet meer effectief. Als er niets wordt gedaan, kan dit leiden tot een fatale afloop voor het team of project.


Actie ondernemen

Herken je wat hierboven staat beschreven, maar weet je niet wat je ermee moet doen? Plan dan een vrijblijvend verkennend gesprek met SoulRebels over de aanpak van conflicten in je team. Aarzel niet en boek nu een afspraak via deze link.

 

 

 

*escalatieladder van Friedrich Glasl.

Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page